foton

foton

lördag 1 mars 2014

Banan tårta med kolafrosting


Vi firade svärfars födelsedag idag ( som egentligen är imorgon :) )
Jag ville pröva ett nytt tårtrecept och fastnade för den här tårtan, från min kära bok: Lomelinos tårtor, av Linda Lomelino. Det är en banantåra med kolafrosting. Jag valde att lyxa till den ytterligare, med smält mjölkchoklad, flingsalt och ett hjärta av mörk choklad. 
God var den, men såå mäktig! Denna tårta på 20 cm i diameter, skulle utan problem ha räckt åt säkert 20 personer, för man ville inte ha någon stor bit. :)

Här kommer några bilder från arbetsprocessen...:)

Tårtan fylldes med samma kolafrosting, som också täcker hela tårtan.

Tårtan bestod av banan tårtbotten, som jag sedan delade i tre delar.

Tårtan täckt med all kolafrosting. Vacker även utan övrig dekorering..


Som den chokladfantast jag är, så ville jag ha med choklad på tårtan, på något vis. Det fick bli en "spegel" av fazer blå mjölkchoklad. Strödde även över lite flingsalt...

 Pricken över i:et fick bli ett hjärta av mörk choklad.
Sen var tårtan klar! :)

Grattis svärfar på födelsedagen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar