foton

foton

fredag 28 februari 2014

Banan tårtbotten (med kolasås)

Provbakade ett recept igår, som jag velat pröva sedan julafton. :) Det var då jag fick boken Lomelinos tårtor av Linda Lomelino. Hennes tårtor ser bara sååå ljuvliga ut!
Svärfar firades idag, så jag tänkte baka något nytt. Det blev detta banantårtbotten, med tillhörande kolafrosting ( som i boken).


Här kommer receptet:

Bananbotten
2 dl ljust muscovadosocker ( alt. farinsocker)
2 dl strösocker
100 g smör, rumstempererat
2 stora ägg
 6 dl mjöl ( jag använde sempers glutenfria mjölmix )
1 tsk bikarbonat
2 stora bananer
 2,5 dl mjölk

Smöra och mjöla två bakformar ca 15 cm i diameter. ( Jag tog en 20 cm form, som jag täckte med bakplåtspapper, istället för att smöra och mjöla.)
Vispa muscovadosocker, strösocker och smör lite fluffigt.
Tillsätt äggen ett i taget, och vispa en stund mellan varje ägg.
Blanda mjöl och bikarbonat och sikta ner i smeten.
Mosa bananerna och blanda med mjölken. Rör ner banan/mjölkblandningen i smeten och vispa några tag med elvisp, tills smeten är helt slät.

Fördela smeten jämnt i bakformarna. Häll ca ½ deciliter kolasås ( receptet finns här nedanför)
i varje form och rör runt med en sked.
( Jag hällde all smet i samma ( 20cm) form, och hällde över några matskedar kolasås.)


Grädda bottnarna i 60-65 minuter i mitten av ugnen.
(Mitt botten var närmare 1,5 timme i ugnen.)

Kolasås
2,5 dl vispgrädde
2 dl strösocker
30 g smör



Värm grädden försiktigt i en liten kastrull.
Häll socker i en annan kastrull och värm det på medelstark värme. Rör inte om. När sockret börjar smälta och bli brunt i kanterna rör du försiktigt med en sked inåt mot mitten, tills allt socker har smält. Låt stå på värmen tills sockret är gyllenbrunt, men var försiktigt så att det inte blir bränt!

Tillsätt grädden sakta. Se upp för det kommer att bubbla till ordentligt! ( Sockret blev en enda klump när jag hällde i grädden, men det gick bra att röra om tills allt var smält)
Låt stå på värmen tills det är en jämn smet. Tillsätt smöret och rör lite till.
Låt svalna i några minuter och häll sedan upp såsen i en ren burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar