foton

foton

fredag 14 april 2017

Glutenfria Hallontosca i långpanna

God kväll, och Glad Påsk till er alla!

Här kommer ett recept som jag nu bakat två gånger redan denna vecka. :)
Jag ville baka något nytt till påsken och jag har länge velat ha flera recept som man bakar i långpanna, så dessa gudomliga rutor är väldigt välkomna i min receptsamling. :)


Tosca recept har man aldrig för många av, och jag har bakat otaliga toscakakor i mitt liv, men har aldrig kommit ihåg att ta bild på en enda...men NU blev det bilder minsann!
Dessa rutor med hallontosca, är en perfekt blandning av syrligt och sött i samma munsbit.
De riktigt smälter i munnen.
Jag har haft mina framme hela dagen i rumstemperatur, så då är de
härligt mjuka när man vill ta en bit. Till natten lägger jag dem dock i kylen.




Här kommer receptet:


200 g smör
5 ägg
  3 - 3,5 dl strösocker
6 dl glutenfri mjölmix
3 tsk bakpulver
1½ dl vispgrädde
250 g frysta hallon

Tosca

150 g smör
1 dl socker
1 dl mörk sirap
1 ½ dl vispgrädde
250 g flagad mandel
3 -4 msk glutenfri mjölmix


Ta fram hallonen och låt dem tina något.
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl och bakpulver i en skål.
Tillsätt turvist mjölblandning, smör och grädde, i äggsmeten och blanda till en jämn smet.
Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna och fördela de ännu lite frusna hallonen jämnt över smeten. Grädda mitt i ugnen ca 30 min. Känn med sticka att kakan är torr, och ta den ut ur ugnen.
Höj temperaturen till 250°.

Tosca: Medan kakan är i ugnen lagar du tosca glasyren.
Blanda samman alla ingredienser i en kastrull.
Låt koka upp på svag värme under omrörning.
Bred ut smeten jämnt över den varma kakan, som du tagit ur ugnen.
Sätt in kakan igen i ugnen, i övre delen i 250 grader.
Grädda kakan 5–10 min tills glasyren fått en vacker brun färg.
Låt kakan svalna, och skär den i rutor.


 Nyss utkommen från ugnen. :)

 Skuren i passligt stora bitar.


Klara att avnjutas!! :)

Önskar er en trevlig fortsättning på påsken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar