foton

foton

söndag 20 september 2015

Glutenfri paj med broccoli och bacon


Jag har länge letat efter det ultimata glutenfria pajdeg/ pajbotten receptet, så när det skulle bakas till dotterns kalas i augusti, så passade jag på att laga några olika salta pajer, alla med olika botten, för att smaka skillnaden på dem.
Först ut blev det här receptet på broccoli och bacon paj, och jag måste medge att det blev ett superbt recept på pajbotten!! :D


Botten:

4 dl grov glutenfri mjölmix (t.ex semper)
1 krm salt
100 g smör
1 dl kvarg
1 msk kallt vatten


Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Tryck ut degen i en pajform, och ställ i kylskåp i minst en halvtimme. Nagga botten och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 min, eller tills pajbottnet fått lite färg.


Fyllning:


150 g bacon
500 g broccoli
fetaost i små kuber (valfri mängd)
gul paprika (valfri mängd)
3 dl matgrädde
4 ägg
riven ost
salt och peppar 


Skär bacon i strimlor och stek i het panna tills det är knaprigt och gyllenbrunt.
Häll upp på en tallrik med hushållspapper, så att det mesta av fettet drar in i pappret.
Koka broccoli i små buketter i lättsaltat vatten i några minuter. Häll bort vattnet och låt stå och svalna en stund medan du skär paprika och eventuellt fetaost. ( Jag köpte färdiga tärningar av fetaost)
Placera ut broccolibuketter runt om i hela pajskalet, och strö över bacon, fetaost och paprika.
Strö över riven ost. Blanda ihop ägg och grädde och smaka av med lite peppar och salt. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda i mitten av ugnen i 35-40 min.



Servera pajen med en god sallad till.
Njuuut! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar