foton

foton

måndag 20 april 2015

Cheesecake med kladdkakebotten


Här kommer ett inlägg med min (för tillfället) favorit tårta. :D
Receptet till den här smaskiga tårtan fick jag av en kollega så där passligt till påsk. :)
Har nu lagat den två gånger och tårta nummer 1 är då bilden till vänster.
Lagade den första gången till Påskdagen, till efterrätt till påskmiddagen hos min svärmor.
Då blev den så där på gränsen till misslyckad, med kladdkakabotten som var för länge i ugnen och svartvinbärsmoussen en aningen för stark..Men nog dög den att äta iallafall ;).
Andra gången (bilden till höger här ovanför) gjorde jag den till en överraskningsfest
som vi hade för en av mina bästa vänner som fyllde 30 år för en dryg vecka sedan. :)
Och den tårtan blev en fullträff enligt mig själv!! :)
Såå otroligt gott alltså! :)




Här kommer original receptet:


 Kladdkaka:

150g mörk choklad
250g smör
3,5dl socker
3st ägg
2,5dl mjöl
 (jag använde glutenfri mjölmix)


Sätt på ugnen på 185 grader.
Smält choklad och smör i en kastrull. Häll i sockret och rör om, låt svalna en aning.
Rör i ett ägg i taget. Blanda i mjölet till sist.
Häll i en rund form med löstagbar kant, 24cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.
 OBS! Grädda den inte för länge, för då är det ingen kladdkaka mer. Den skall vara fast i kanterna, men nog ännu lös i mitten när den tas ur ugnen. Den stelnar till sig när den svalnar. Så stirra er inte blinda på den angivna tiden, utan håll koll på kakan i ugnen, att den inte är inne för länge.

Jag använde inte det här receptet till mina kakor på bilderna, men ville lägga hit det ändå, när det egentligen skall vara det här receptet till den här kakan. :) Jag använde istället mitt favorit recept på kladdkaka.

Låt kladdkakan svalna helt innan du gör svartvinbärsmoussen.



Svartvinbärsmousse

400 g svarta vinbär
1 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
150 g färskost (philadelphia)
5 st gelatinblad (jag använde 4 st till tårta nr2 )
3 dl vispgrädde
( jag ökade mängden till den andra tårtan till 4 dl )


Koka vinbären tills dom går sönder, ungefär 5min.
Häll vinbären i en sil och ha dom att rinna av över en skål.
Pressa saften ur bären, med en sked. Låt svalna en stund.
Tag några matskedar vinbärs "saft" åt sidan, som du lägger i en liten kastrull och sparar till gelatinet.
Blötlägg gelatinbladen i  kallt vatten ca 5 minuter.
Blanda i socker, vaniljsocker å färskost i resten av vinbärs "saften".
Hetta upp kastrullen med vinbärssaft, och smält gelatinbladen i saften du har i kastrullen. Låt svalna en aning. Häll i gelatinsaften försiktigt i blandningen och rör om hela tiden. Vispa grädden och blanda i den till sist. Låt stelna en stund i kylskåp innan moussen hälls utanpå kladdkakan.


Vitchokladmousse

260 g vit choklad
 (jag använde 2 st förpackningar panda vitchoklad)
150 g färskost
3 dl grädde

Smält chokladen försiktigt i micro eller över vattenbad.
Låt chokladen svalna och tillsätt färskosten och vispa slätt.
Vispa grädden och vänd i den i chokladsmeten. Vispa inte grädden för hårt, för då blir chkladsmeten grynig när grädden kommer i kontakt med chokladen.


Man kan också göra så, som jag brukar göra när jag lagar chokladmousse till tårtfyllning:
Bryt chokladen i bitar, smält den i grädden i en kastrull på spisen, på svag värme.
Var noga med att grädden inte börjar koka.
När chokladen smultit, låt svalna, och ställ sedan kallt i kylskåp i minst 6 timmar, helst över natten. Vispa sedan upp blandningen tillsammans med färskosten.
Så gjorde jag till tårta nummer 2 (här nedanför), och tyckte att den både såg finare ut och hade en lite lenare konsistens. Blev dock inte lika fast i konsistensen, men tyckte inte den behövde vara fastare heller för den delen..;) Gott var det iallafall! :)



2 kommentarer:

  1. Ska den stå i frysen? :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Beklagar sent svar! Nej den skall inte stå i frysen. :) h/ diana - tårtmakartösen

    SvaraRadera