foton

foton

måndag 2 mars 2015

Choklad cheesecake med daim (Chocolate Cheesecake Dream)


Hej på er!
För snart en vecka sedan firade vi min svägerskas födelsedag, och jag fixade ihop en liten söt, och super smarrig cheesecake med daim, jordgubbar och hallon. Helt otroligt god alltså! Den här måste ni absolut prova på! :)
Receptet hittade jag här, för lääänge sedan, men har inte haft tillfälle att provbaka det tidigare. Men nu fick jag äntligen chansen, när min svägerska frågade om jag ville laga en cheesecake till kaffet. :D



Måste nog säga att denna läckerhet, hör till det godaste jag har ätit i cheesecake-väg, och den blir absolut ett säkert kort till diverse kalas som kommer längs med året. :) Definitivt inte sista gången jag äter denna cheesecake kan jag lova! :) Passar både stora och små, och är dessutom snabbt klar, eftersom den inte behöver gräddas i ugn alls.

 Här kommer receptet:

Botten:
150 g oreo-kakor
75 g smält smör


 Klä en kakform på 20-22 cm i diameter, med bakplåtspapper.
Lättast är det om man klämmer fast pappret i formen, och klipper runtom.
Jag brukar även använda såna där genomskinliga remsor av någon sorts bakfilm (typ overhead film), för att få snygga kanter på den färdiga tårtan. Vet inte riktigt vad det rätta ordet är på svenska, men på finska heter det reunakalvo. :) Jag har köpt mina härifrån.

Smält smöret. Krossa oreo-kakorna i en mixer. Blanda ihop och tryck ut smeten i formen.
Ställ i kylen medan du gör fyllningen.



Fyllning:

350 g mjölkchoklad
3 gelatinblad + 2½ msk vätska
 (t.ex grädde, vatten, eller kaffe om man vill ha en mild kaffesmak)
450 g philadelphiaost
250 g mascarpone
3 dl vispgrädde
1 dubbel daim

Garnering:
1 dubbel daim
färska hallon och jordgubbar

Smält chokladen försiktigt i micro, eller över vattenbad.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Hacka/ krossa ena dubbel daimen.
Vispa ihop färskost, mascarpone, och vispgrädde. (Jag vispade med elvisp några varv)
Värm upp vätskan ( jag använde denna gång vatten), och lägg i gelatinbladen för att smälta.
Låt svalna en stund.
Tillsätt den smälta, men avsvalnade chokladen under omrörning, i färskostblandningen.
Blanda därefter i det avsvalnade gelatinet under omrörning, i ostsmeten.
Vispa med elvisp på ganska låg effekt, hela tiden som du häller i gelatinet.
Var noga med att blanda ordentligt!
Vänd sist i den krossade daimen, och häll smeten i formen.
Täck över och låt stå i kylen över natten.
Dekorera tårtan med färska jordgubbar, färska hallon och krossad daim.



 
Enjoy!


Ni skall ha en skön fortsättning på veckan!
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar