foton

foton

söndag 8 juni 2014

jordgubbsrabarbermousse

Efter mycket sökas efter ett komplett recept på en tårtfyllning med både rabarber och jordgubbar, så har jag nu mixat ihop ett eget recept. Gott blev det! :)

200 g rabarber
200 g frysta jordgubbar (drygt) Jag lade i nästan 250 g :)
4-5 gelatinblad
1,5 dl syltsocker
3 tsk vaniljsocker
1 burk ( 200 g) kvarg med smak av rabarber och jordgubbar
2,5 dl vispgrädde
2-3 msk florsocker

Skär rabarbern i små bitar. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter. Koka rabarber, jordgubbar och syltsocker ca 10 min. Mixa blandningen med stavmixer, och lägg i gelatinbladen. Låt svalna, men var noga med att blandningen inte hinner stelna! Blanda i kvargen, och vaniljsockret. Vispa grädden och florsockret. Vänd ner grädden till sist, i den helt kalla fyllningen. Smaka av med eventuellt mera florsocker. Låt stå en stund i kylen för att tjockna en aning, innan du fyller tårtan. 

Denna fyllning räcker till ett ganska tjockt lager i en 24cm tårta. 
Till en tårta på 26cm, så skulle jag göra lite drygt receptet, eftersom jag gillar mycket fyllning. :)
Men det kan hända att just du tycker att detta recept är lagom till en tårta på 26cm..:)

Jag tyckte att 4 gelatinblad räckte, men är du osäker så kan du lägga 5st. Jag är inte så förtjust i allt för kompakta fyllningar, så jag lägger oftast i mindre gelatin än vad det står i receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar