foton

foton

måndag 21 april 2014

Chokladfrosting

Det här goda receptet på choklad frosting är Leila Lindholms recept som hör ihop med hennes otroligt goda choklad cupcakes, ur boken Piece of cake.
Jag har använt frostingen på dessa cupcakes:


Jag tyckte dock att det blev för lite frosting i förhållande till cupcake, så jag gjorde dubbel sats av choklad frostingen, och det som blev över så lade jag i frysen. Bra att ha till nåt annat tillfälle. :)
Jag ändrade lite i receptet, för jag tycker att Leila alltid lagar för söta frostings. Jag lade i mycket mindre florsocker än originalreceptet, och det räckte mer än väl med den mängden.

Här kommer i varje fall original receptet:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao
100 g Phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe
Som sagt så gjorde jag dubbel sats, men lade i allt som allt 6 dl florsocker. (Borde ju ha varit 10 dl om man dubblerat receptet till punkt och pricka).  Jag lade även i 100g smält mörk choklad, för att få mera chokladsmak. :)


* Tillagt 9.6. 2014
Gjorde detta recept igen under helgen. Gjorde dubbel sats, men med lite mer färskost än i originalreceptet. Använde philadelphia med chokladsmak (160 g), plus ca ½ ask med naturell philadelphia. Hade i 7 dl florsocker. Blev gudomligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar