foton

foton

fredag 28 februari 2014

Kokosmousse

Här kommer receptet på en krämigt god och lättgjord kokosmousse! Har lagat den några gånger tidigare, men tänkte att jag inte lägger hit det förrän jag har ett foto på moussen..men så lagade jag den här moussen idag igen till en tårta, och glömde bort att fotografera den färdiga moussen IGEN. Så nu kommer receptet iallafall:

2 dl creme fraiche
1,5 - 2 dl socker (jag brukar lägga 1,5 plus lite vaniljsocker)
1,5 - 2 dl kokos
2 dl vispgrädde

Vispa creme fraiche och socker. Konsistensen påminner lite om grädde när den är klar. Den blir lite fluffig, men inte lika fast som vispgrädde. Många säger att det måste vara den fetaste varianten av creme fraiche, men det stämmer inte. Jag gjorde den idag på laktosfri 18% creme fraiche, och det fungerade utmärkt! :) 
Blanda i kokosflingorna, och låt stå i kylen över natten, så kommer kokossmaken fram bättre. 
Vispa grädden och blanda ner den i kokosblandningen.
Det här receptet räcker till ett lager i en tårta på 22-24 cm. Jag dubblade receptet till en tårta på 26cm, och tycker att det blev lagom tjockt :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar