foton

foton

lördag 15 februari 2014

Födelsedagstårta med choklad


Denna chokladtårta beställde ännu en arbetskamrat av mig, till hennes sons födelsedagskalas. Kalaset är idag, så hoppas tårtan smakade! :)
Det skulle vara en chokladtårta med Fazer blå choklad, gärna liknande som denna tårta som jag gjorde för en tid sedan. Sonen gillar bilar och lego, så jag gjorde några färggranna bilar och tåglok i marsipan, att ha runt tårtan. 
Förutom bilarna runtom, så är denna tårta så gott som identisk med den andra chokladtårtan som jag länkade till här ovanför..men tycker inte att det gör något. :) Varje tårta är speciell ändå :)

Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten smaksatt med kakao, hallonmousse, och dubbel sats av chokladmousse gjord på Fazer blå mjölkchoklad. Den är täckt med chokladsmörkräm och dekorerad med färska hallon och bilar av marsipan. Lade även denna gång i mörk choklad i chokladsmörkrämen, för extra chokladsmak. :) Gott blev det! Iallafall för den som älskar choklad :)


4 kommentarer:

  1. Du har så härligt fina tårtor. Hittade hit sökandes på lite inspiration då jag ska fixa tårtor till nästa helg.
    Lade märke till att de mesta du bakar gör du glutenfritt. Funderar på om ja sku fixa glutenfritt tårtbotten. Byter du bara ut samma mjölmängd till glutenfritt mjöl?
    tacksam över svar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för dina snälla ord! Det värmer att höra :). Jag gör alltid tårtbotten så att jag mäter upp "3 lika delar". Först kläcker jag äggen i ett glas, och sen är det bara att mäta upp lika mycket socker och lika mycket mjöl i likadana glas. :) Till en tårta på 26cm i diameter brukar jag ha 6st ägg, och 1½ tsk bakpulver, och lite mera mjöl än äggen ( ca ½-1 cm högre) när jag alltid bakar med glutenfritt mjöl. Till en tårta på 24cm har jag 5st ägg och 1 tsk bakpulver. Men man får nog lov att vispa ganska länge! Jag brukar vispa 7-8minuter med vanlig elvisp. Hoppas du förstod mitt svar! :) ugn: 175 grader tills tårtbottnet är genomgräddat ( i min ugn iallafall 40 min för 26cm tårta).

      Jag har nog länge tänkt göra ett inlägg med tårtbotten, men det har inte ännu blivit av..:) Kanske din kommentar sku få mig att äntligen göra det! :)

      Radera
  2. Tack! brukar oftast köra på en tårtbotten med 5 ägg, o har också potatismjöl i det. Så då ja brukar lägga 2 dl vetemjöl byter jag då bara ut de mot lite mera glutenfritt. Kan testa så i alla fall =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj jo, det glömde jag skriva! Brukar också lägga i potatismjöl, men inte ens en tredjedel sku jag tippa på..lägger alltid några matskedar först med potatismjöl i bottnet på glaset, och fyller sedan på med mjöl tills det är tillräckligt. O lagar jag med kakao i så lägger jag en tredjedel kakao..lycka till med dina tårtbotten!

      Radera