foton

foton

tisdag 3 december 2013

Chokladglasyr

Jag har länge sökt efter mitt recept på en chokladglasyr, som man har utanpå en tårta istället för kinuski. För en tid sedan tog jag mig äntligen tid, att söka igenom mina recept, och jag hittade det! :)
Enkelt och gott!
Här kommer det:

140g mjölkchoklad
en knapp deciliter vispgrädde

Smält chokladen i micron. Värm grädden försiktigt i en kastrull på spisen. Den skall inte koka, men ändå vara het. Tag sedan bort kastrullen från spisplattan, och blanda i den smälta chokladen. Lägg kastrullen tillbaka på spisplattan, för att chokladen skall blandas ordentligt med grädden. Jag brukar lägga på spisen igen på riktigt svag värme, men det brukar också räcka med bara eftervärmen från den stängda plattan. Bred ut ett tunt lager aprikossylt överst på tårtan, och häll sedan på chokladen. låt stå i kylen en stund innan du spritsar grädde runtom.
Vill man ha hela tårtan täckt med chokladglasyr, (eller så att det rinner ner över kanterna), så kan man laga dubbel sats.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar