foton

foton

onsdag 6 november 2013

Vanilj cupcakes

Dessa goda muffins bakade jag första gången till min sons 1 års kalas, och sedan dess har det nog blivit en och annan gång. :) Dom är otroligt goda, och tillsammans med en frosting med vaniljsmak, så blir dom så gott som perfekta!

3 dl socker
200g smör
4 ägg
5 dl mjöl
50g mandelmjöl
1½ tsk bakpulver
3 dl vispbar vaniljsås (jag brukar ha Floras vaniljvisp 250ml)
(för en kraftigare vaniljsmak kan man tillsätta lite vaniljarom om man vill)

Gör så här:
Vispa smör och socker, och tillsätt ett ägg i taget. Vispa en stund mellan varje ägg, så att smeten inte skär sig. Blanda mjöl, mandelmjöl och bakpulver, och tillsätt i smeten. (man kan t.o.m vispa med elvisp.) Häll i vaniljsåsen (ovispad) och vispa fluffigt ca 2 min. 
Häll upp smeten i muffinsformar. Det blir ca 24st normalstora av detta recept. Grädda mitt i ugnen i 200 grader 15-20 minuter. Låt svalna, och lägg sedan på en god frosting. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar