foton

foton

måndag 11 november 2013

Rosa födelsedagstårta

Min sambos mormor har födelsedag imorgon, men vi firade henne igår redan, med hela tjocka släkten. :) Ville prova göra en tårta som för omväxlings skull inte är en gräddtårta eller täckt med marsipan. Det blev en tårta täckt med vit chokladsmörkräm, med kokos utanpå. Måste verkligen säga att det var en lyckad tårta! Passade hur bra som helst med vit chokladsmörkräm utanpå. En sådan tårta gör jag absolut flera gånger. Mums säger jag bara! :)


Tårtan bestod av glutenfritt tårtbotten, smaksatt med kakao, päronmousse och chokladmousse gjord på mörk choklad. Den var täckt med vit chokladsmörkräm som jag färgat rosa, och kokosflingor runtom. Dekorationerna är sockermassa och marsipan.

2 kommentarer:

  1. Den var fin, gillar också iden med att täcka kakan med nån frosting/kräm. :) H / Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. tårtmakartösen17 nov. 2013 20:43:00

      Tack!
      Jo det var verkligen en fullträff att täcka tårtan med smörkräm. Jag är själv inte så förtjust i varken marsipan eller sockermassa, så att täcka en tårta med någon av dessa, så känns mest som bortkastade pengar. Men en god smörkräm eller frosting runtom, är aldrig fel skulle jag tro :)

      Radera