foton

foton

onsdag 6 november 2013

50-års tårta

En arbetskamrat till mig, fyllde 50 år igår. Hon beställde en tårta av mej, som resten av våra arbetskamrater skulle få avnjuta på jobbet. Hon ville ha en gräddtårta, så det fick bli min "vanliga" kinuskitårta, med mina favorit fyllningar.


Tårtan bestod av glutenfritt ljust tårtbotten "lika delar", hallonmousse och kinuskimousse. Den är dekorerad med spritsad grädde och min favorit kinuski. Jag färgade hälften av grädden med O´boj kakaopulver, för att få lite omväxling på mina kinuskitårtor. :) Siffrorna 50, och korgen är spritsad med kristyr, och resten av figurerna är marsipan. 
Jag gick flera dagar och funderade på vad jag skulle ha för dekorationer på tårtan. Jag ville ha något som påminde mig om min arbetskamrat, så att alla skulle veta att det var hennes tårta. Till sist bestämde jag mig för att hennes kära dammsugare fick komma med på tårtan, tillsammans med en champagneflaska, en vinflaska, och ett glas rödvin. :) För att ge lite mera färg till tårtan, så blev det också lite rosor och gröna blad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar