foton

foton

lördag 26 oktober 2013

Kinuskimousse


Denna  supergoda kinuskimousse har jag hittat hos Tove, med bloggen bakabakalitenkaka.
Den är en av mina favoriter bland tårtfyllningar, och om jag får bestämma själv, så är den alltid ena fyllningen i mina kinuskitårtor. :)
Fyllningen räcker till ett lager fyllning i en tårta på 22-24 cm i diameter.
Till en tårta på 26 cm i diameter, så brukar jag göra en och en halv sats.

2 dl farinsocker
2 dl vispgrädde
100 g naturell färskost
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Koka farinsocker och 2 dl grädde på svag värme på spisen, i ca 5 minuter.
Låt sedan kallna helt och hållet, helst över natten.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Ta några matskedar kinuski åt sidan, och lägg i en kastrull.
Vispa ihop resten av kinuskin med färskosten.
Hetta upp kinuskin i kastrullen, och lägg i gelatinbladen, och blanda slätt.
Låt svalna.
Blanda ner gelatinet i kinuski-färskostblandningen medan du vispar på låg effekt med elvisp.
Vispa grädden och vänd ner den till sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar