Några tårtor som jag gjort...

Några tårtor som jag gjort...

lördag 26 oktober 2013

Kinuskimousse

Denna supergoda kinuskimousse har jag hittat hos Tove. Den är en av mina favoriter bland tårtfyllningar, och om jag själv får bestämma, så är den alltid ena fyllningen i mina kinuskitårtor. :) Fyllningen räcker till ett lager fyllning i en tårta på 22-24 cm i diameter.

2 dl farinsocker
2 dl vispgrädde
100 g färskost
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Koka farinsocker och 2 dl grädde på riktigt svag värme i ca 5 minuter, och låt sedan kallna. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Lägg några msk kinuskisås i en kastrull, och blanda resten av kinuskin med färskosten. Hetta upp kinuskisåsen i kastrullen, och blanda ner gelatinbladen i den. Blanda ner gelatinblandningen i kinuski-färskostblandningen. Vispa grädden och vänd ner även den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar