foton

foton

söndag 27 oktober 2013

Hallonmousse




 Denna supergoda hallonmousse har jag använt i nästan alla mina tårtor, ända sedan jag hittade den på Toves blogg.
Den passar utmärkt i kinuski- och chokladtårtor, och säkert också till vilken annan tårta som helst.

200 g frysta hallon
1 dl florsocker
100 g färskost
3 gelatinblad
(Tove har 4st, men jag vill inte ha moussen så kompakt som den blir med 4st)
2 - 2,5 dl vispgrädde





Koka upp de frysta hallonen och låt koka ca 2 minuter.
(Passera hallonen genom en sil, och ta bara saften tillvara)
(Jag brukar skippa det, tycker att det far bort så mycket av hallonsmaken, när bara saften blir kvar. Och enligt mig, så stör inte kärnorna i moussen.)
Låt svalna en stund.
Ta lite hallonmos åt sidan (i en kastrull), och blanda sedan resten av hallonmoset med färskosten
och florsockret. Jag brukar vispa med elvisp tills allt är blandat.
Blötlägg gelatinbladen ca 5 minuter.
Vispa grädden. Hetta upp hallonmoset i kastrullen, och lägg i gelatinbladen.
Rör om tills dom smält, och låt sedan svalna en stund.
Blanda sedan ner gelatinblandningen i färskostblandningen.
Vänd till sist ner grädden.
Låt stelna i kylskåp en stund, innan du fyller tårtan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar